Σάββατο, 3 Οκτωβρίου 2009

λύστε το πρόβλημα

(αφιερωμένο εξαιρετικά... στον Μπίλι)


"Ο Μπίλι Γκέιτς, ιδρυτής της Mikrosoft, κερδίζει 5 λεπτά του δολαρίου κάθε δευτερόλεπτο. Πόσα χρήματα κερδίζει σε 1 λεπτό, σε 1 ώρα, σε 1 ημέρα, σε 1 μήνα και σε 1 χρόνο;"

Αν δεν μπορείτε να λύσετε αυτό το απλό πρόβλημα αγαπητοί μου φίλοι είστε λιγότερο έξυπνοι από ένα 11χρονο, αφού αυτό βρίσκεται στο τετράδιο Εργασιών για τα μαθηματικά της Στ΄Δημοτικού.
Τώρα αν το λύσετε, το πιο πιθανόν, μπορεί να σας δημιουργηθούν άλλα προβλήματα, όπως τι κάνει με όλα αυτά τα λεφτά ο Bill, ή γιατί εσείς να βγάζετε σε ένα χρόνο όσα αυτός βγάζει σε λίγες μέρες... Αλλά τι να κάνουμε; έτσι είναι τα μαθηματικά... αλλόκοτα, να μην τα καταλαβαίνουμε, μια ζωή ακατανόητοι οι αριθμοί μπλέκονται στη ζωή μας...
Κι όχι μόνο οι αριθμοί, τώρα μπλέκονται και πρόσωπα και στάσεις και κοινωνικές και ιδεολογικές συμπεριφορές. Μιας και η συγγραφική ομάδα του βιβλίου υπερασπίζεται τα μαθηματικά της ζωής, είπε να κάνει σαφή τα σύμβολα και τις αξίες της σημερινής κοινωνίας.

Για σκεφτείτε τώρα πώς αντιμετωπίζουν αυτό το πρόβλημα τα παιδιά... Στην αρχή λένε ένα "Πω πω λεφτά!!!" μετά αρχίζουν τα σχόλια... Λένε ποιος είναι αυτός, πού ζει, και τι σπουδαία πράγματα έχει κάνει... Κι όταν τους λέω να τραβήξουν ένα χι στην άσκηση αυτή, με κοιτάνε απορημένα. Τους εξηγώ κι αμέσως καταλαβαίνουν...
Τα παιδιά όλα τα καταλαβαίνουν αν τους εξηγήσεις... Αν όμως δεν το κάνεις, το πρότυπο εγκαθιδρύεται για τα καλά μέσα τους...
Κι άντε μετά να απαντήσω στο Γεράσιμο τι κέρδισαν οι μεγάλοι επιστήμονες (Παστέρ κλπ) που εφηύραν τα αντιβιοτικά, όταν με ρωτάει αν κέρδισαν πολλά χρήματα...


Αυτό που με φοβίζει φίλοι μου, δεν είναι το ακατάλληλο διδακτικό υλικό που έρχεται στα σχολειά μας, αλλά αυτός ο εθισμός μας στο παράλογο...
...να μας φαίνεται λογικό να υπολογίσουμε τα χρήματα που βγάζει ο Μπίλι προκειμένου να εξασκηθούμε στον πολλαπλασιασμό...



12 σχόλια:

Μαρια Νικολαου είπε...

Δυστυχως δεν πάμε καλά γενικότερα.
Καθε φορα απο το κακό στο χειρότερο.
Πως και τα παιδια, (κι αργοτερα οι νεοι) να μην έχουν όρεξη για τίποτα και να τα θελουν ολα δικα τους...

Πολυ μεγαλο θεμα δεν νομιζεις;

Μια καλημερα απο μενα
Και μακαρι κι αλλοι να τραβουσαν ενα x σε τετοια πράγματα

κ.Τζούλια είπε...

Από το κακό στο χειρότερο ακριβώς Μαρία. Και το χειρότερο εδώ είναι ότι είχαν πολλοί διαμαρτυρηθεί γι΄αυτό το πρόβλημα, όπως και για άλλα, (και θεωρώ λογικό να υπάρχουν κάποιες αβλεψίες και λάθη σε νέο διδακτικό υλικό), αλλά δυστυχώς δε διορθώθηκε και στη φετινή επανέκδοση των βιβλίων, αυτό υπάρχει ακόμη...
κι είναι κρίμα γιατί το συγκεκριμένο βιβλίο των Μαθηματικών της Στ' είναι γενικά ένα καλό μεθοδολογικά βιβλίο...

την καλημέρα μου κι από μένα...

Νερένια είπε...

Τζούλια,
γι' αυτό ένα ξεσκαρτάρισμα των ασκήσεων του(ων) βιβλίου(ων) είναι άκρως απαραίτητο. Και δε βλάφτει να πετάγονται στον κάλαθο των αχρήστων τέτοια προβλήματα και ν' αντικαθίστανται από άλλα δικά μας πιο ρεαλιστικά.

Φοβάμαι πως κάποια πράγματα όσο κι αν τα συζητήσεις με τα παιδιά περνάνε υποδορίως μέσα τους κι εγκαθιδρύονται, όπως κι εσύ λες, λανθασμένα πρότυπα. Κι ας μην ξεχνάμε πως βομβαρδίζονται καθημερινά και ολημερίς από το κυρίαρχο πρότυπο του καταναλωτισμού, έτσι που ο Μπιλ να φαντάζει στα μάτια τους σπουδαίος.

Έχεις, νομίζω, ξαναδιδάξει αυτά τα μηθηματικά. Ξέρεις ότι θα βρεθείς κατ' επανάληψη μπροστά σε τέτοια προβλήματα. Εδώ δε δίστασαν να διαστρεβλώσουν την ιστορία, στα μαθηματικά θα τους έπαιρνε ο πόνος, που στο κάτω κάτω ο πολλαπλασιασμός εξυπηρετείται μια χαρά από αυτό το πρόβλημα;

Καλή σου μέρα!

ΓΙΑΝΝΗΣΒΕΡ είπε...

Κι η δική μου αντίδραση, Τζούλια, ήταν ακριβώς ίδια με τη δική σου: Τραβήξτε χι!

κ.Τζούλια είπε...

Ναι...συμφωνώ Νερένια μου, η κριτική ματιά του δασκάλου λύνει πάντα το πρόβλημα. Αν κι εδώ δημιουργείται πάλι άλλο πρόβλημα...πιο ρεαλιστικό: κατά πόσο οι δάσκαλοι διαθέτουν κριτική ματιά -κι όχι απλώς πνεύμα αντίδρασης- και κατά πόσο μπορούν να επέμβουν δημιουργικά πάνω στο διδακτικό υλικό. Και τέλος πάντων έχουμε να κάνουμε με πολλά διδακτικά αντικείμενα... δεν μπορεί να είμαστε "ειδικοί" σε όλα...
Είχα διδάξει και πέρσι το βιβλίο, αλλά δεν μ΄ενόχλησε τόσο, γιατί σκέφτηκα ότι ήταν μια αβλεψία που θα τη διορθώσουν. Δυστυχώς δεν έγινε!
την καλημέρα μου... εκεί στο Νότο

κ.Τζούλια είπε...

καλημέρα Γιάννη και καλή σχολική χρονιά εύχομαι...

και φυσικά θα έβαζες χι...
εσύ τουλάχιστον...

50fm είπε...

Tζούλια μου είναι απαράδεκτα αυτά που γράφονται στα σχολικά βιβλία.
Η αντίδρασή σου εξαιρετική, όμως στη συνείδηση των παιδιών καταγράφονται διπλά μηνύματα.
Αυτό έχει πολύ άσχημα αποτελέσματα.
Είσαι σπουδαία δασκάλα να είσαι καλά!
Καλημέρα!

κ.Τζούλια είπε...

ίσως και τα παιδιά πρέπει να εξασκηθούν στην κριτική ανάγνωση των διπλών μηνυμάτων... είναι απαραίτητη δεξιότητα για τη σημερινή εποχή...
πιο απαραίτητη από την ορθογραφία και τη γραμματική...

την καλησπέρα μας καλή μου Όλγα

Ανώνυμος είπε...

Τζούλια,
Το μόνο αισιόδοξο μέσα σε όλον αυτόν τον παραλογισμό και την κατάρρευση αξιών και ιδεών που υπάρχει σε όλη την εκπαίδευση, είναι ότι υπάρχουν κάποιοι φωτεινοί φάροι σαν και σένα. Κάποιοι φάροι που φωτίζουν και εμποδίζουν τα παιδιά μας να συγκρουστούν πάνω στα βράχια και στους ύφαλους που παρουσιάζονται ξαφνικά και ανυποψίαστα μπροστά τους. Το έργο σου είναι εξαιρετικά δύσκολο και σου εύχομαι να είσαι πάντα καλά και να έχεις δύναμη και κουράγιο. ΠΟΛΥ ΚΟΥΡΑΓΙΟ!!! Και μάκαρι να έχεις την ευκαιρία να δώσεις όλα όσα έδωσες στο δικό μου παιδί σε όσα περισσότερα παιδιά μπορέσεις.
Καλό Σαββατοκύριακο!(χωρίς μπόρες και καταιγίδες)
Λίλα

κ.Τζούλια είπε...

Λίλα δυστυχώς όταν το εκπαιδευτικό σύστημα λειτουργεί γραφειοκρατικά και όσοι χαράσσουν εκπαιδευτική πολιτική ασχολούνται μόνο με αριθμούς (και δεν θυμούνται καν πως κάθε αριθμός αντιστοιχεί σε ένα παιδικό προσωπάκι) δεν θα δούμε προκοπή σ΄αυτόν τον τόπο. Η ευθυνοφοβία και η τρομοκρατία της εξουσίας δυστυχώς βασιλεύει και καταδυναστεύει και το διδακτικό μας έργο. Η μόνη πηγή για να αντλήσει κανείς κουράγιο σ΄αυτή τη ζοφερό παραλογισμό είναι τα ίδια τα παιδικά μάτια...που ευτυχώς σε κάνουν να "αυθαιρετείς" και να επαναστατείς...
Στα παιδικά μάτια του Οδυσσέα σου και όλων των παιδιών λοιπόν εγώ χρωστάω πολύ περισσότερα από όσα προσπαθώ να τους δώσω, πράγματα ανεκτίμητα που με κάνουν να αναθεωρώ τις αξίες και τις προτεραιότητες αυτής της ζωής...

εύχομαι καλό σαββατόβραδο

Οδυσσέας είπε...

Κυρία Τζούλια , δεν χρειάζεται να σας πω πωσ για άλλη μια φορά έχετε απόλυτο δίκιο . Μην ξεχνάτε τι είπατε και σε μας τα παλιά εκτάκια για την συγκεκριμένη άσκηση : (σημειώστε πως δεν τα θυμάμαι ακριβώς ) "αφήστε αυτήν την άσκηση παιδιά δεν θα ασχοληθούμε με το πόσα βγάζει αυτός ο άνθρωπος" και σε ερωτήματα όπως "ποιός είναι αυτός κυρία " ή "τι έχει κάνει αυτός κυρία " έσεις μας δείνατε μια ορθή απάντηση αλλά επίσης μας λέγατε "εσάς παιδιά μην σας νοιάζει πόσα βγάζει αυτός . Αυτός βγάζει δισεκαττομύρια το μήνα ". Λοιπόν εδώ πρέπει να πω πως παρ`όλα τα λέφτα του δεν έχει κατί πολύ πιο σημαντικό κάτι που εμείς γνωρίζαμε κάθε μέρα που πηγαίναμε στο σχολείο. Αυτό ήταν οι γνώσεις και η αγάπη που μας δίνατε εσείς κυρία Τζούλια και πραγματικά σας ευχαριστώ που μας τα δώσατε . Δυστυχώς όσο και αν ψάξουμε δεν θα τα βρούμε πουθενά , όσο καλοί είναι ο Καραγιάννης ,η Μαστρογιάννη , η Κούτη , η Κότσιρα και όλοι οι άλλοι καθηγητές μας ( τελικά πιο πολύ καλοί ήταν παρά κακοί ). Ένα άλλο δυστυχώς που θέλω να βάλω εδώ , είναι ότι χάρεις στον Μπίλη και τους συνεργάτες του όλα τα πρωτογυμνασιάκια ήμαστε κολυμμένοι με ένα netbook μέσα στις τάξεις μας και ή παίζουμε παιχνίδια ή σερφάρουμε στο διαδίκτυο . Τέλοσ πάντων . Επίσης υπάρχει μια πιθανότητα να βάλω για πρόεδρος του πενταμελούς . Αυτά . Σας εύχομαι ένα υπέροχο βράδυ και πάλι σας ευχαριστώ για αυτά τα δύο πράγματα . Να σας ρωτήσω και κάτι άλλο ; Για να έχεισ blog πληρώνεις ; Αυτά και αυτή τη φορά ολοκληρομένα και ευχαριστώ

κ.Τζούλια είπε...

Οδυσσέα μου, για άλλη μια φορά με συγκινείς και με κάνεις να νιώθω περήφανη για σένα. Σήμερα πέρασαν από το σχολείο πολλά παιδιά της τάξης σου (είχατε πάει εκδρομή και σχολάσατε νωρίς)και ήταν για μένα μεγάλη χαρά να μάθω νέα σας (αν και για σένα ρωτάω καθημερνά τη μαμά σου και τον Αλέξανδρο). Η αγάπη μου Οδυσσέα είναι πάντα δεδομένη για σας. Το ξέρεις καλά αυτό. Μην απογοητεύεσαι, η αρχή πάντα είναι δύσκολη, το έχουμε πει... Προσπάθησε να έχεις υπομονή και καλοπροαίρετη διάθεση και θα βρεις πολλά ενδιαφέροντα στο νέο σχολειό. Για να δημιουργήσεις ιστολόγιο δε χρειάζεται να πληρώσεις χρήματα, αρκεί να έχεις ένα e-mail. Αν σε ενδιαφέρει κάτι τέτοιο και συμφωνούν οι γονείς σου, μπορώ να σου δείξω. Σου εύχομαι καλή επιτυχία, αν βάλεις υποψηφιότητα και να με ενημερώσεις για τις εξελίξεις